10 Nisan 2018 Salı

CorelDRAW 2018, bahar geldi, çiçekler açtı


Uzun bir aradan sonra tekrar merhaba. Bahar geldi ve Corel tarafında çiçekler açtı... CorelDRAW Graphics Suite 20. sürümü CorelDRAW Graphics Suite 2018 yayınlandı.

CorelDRAWX7 sürümüyle ciddi bir kararlılık ve kullanım rahatlığı getirmiş, X6’daki bir çok hatayı düzeltmiş ve bir sonraki sürüm olan X8 çıkana kadar da tam 6 adet güncelleme almıştı ve böylece benim tabirimle “yolda olgunlaşmıştı”... X8 ise zaten yeterince kararlı ve performans artışı sağlayan X7’nin üzerine oldukça gelişmiş Font Manager ile birlikte kullanıcı arayüzü düzeltmeleri ve hata düzeltmeleriyle gelmişti. Ardından gelen19. CorelDRAW sürümü olan CorelDRAW2017 ise bir sürpriz yaparak bir önceki sürümden sadece 1 yıl sonra piyasaya sürüldü ve dokunmatik ekran desteği ve yumuşak görünümlü kullanım dışında kayda değer bir yenilik getirmedi.

X7’den sonraki sürümlerde pek fazla yenilik gelmese de CorelDRAW hem kullanıcı arayüzü hem de hata gidermeleri ile ciddi anlamda olgunlaştı. Fakat büyük bir değişiklik olmamasına karşın X7 temeline dayandığı için tüm kullanıcılara tavsiyem en az CorelDRAW X7 kullanmaları yönünde oldu. Fakat şimdi rahatlıkla mutlaka CorelDRAW2018 kullanılmasını tavsiye ediyorum. Sebepleri ise yazımın devamında...



Öncelikle şunu belirtmeliyim ki 2 yılda bir yayınlanan yeni sürüm, CorelDRAW2017 ile birlikte her yıl yayınlanmaya başlandı. CorelDRAW'ın 20. sürümü olan CorelDRAW2018 bu yeni periyotun ikinci sürümü olma niteliğinde ve dolayısıyla geliştirilme süreci sadece 1 yıl ve bu 1 yıla neler sığdırılmış birlikte bakalım.


Performans


Aslında CorelDRAW2018’de “vay” dedirtecek bir çok özellik olmasına karşın önem sırasının başına “performans”ı koymak istiyorum. Çünkü performansta ciddi anlamda düzeltmeler ve yenilikler var. Daha sonraki yazılarımda detaylı yer vereceğim geliştirme ve özelliklere kısaca değinecek olursak CorelDRAW2018 performans geliştirmelerini temel olarak 3 gruba ayırabiliriz;

1. Yazı (text) performansı: CorelDRAW2018’de çok sayıda yazı motoru (text engine) performans düzeltmesi yapıldı. Özellikle çok sayıda textle çalışıyorsanız text nesnesi seçmek ve düzenlemek gibi işlemlerde yaşanan işkence şeklinde yavaşlıktan eser kalmadığını söyleyebilirim. Ayrıca font listesi çalışma hızında da gözle görülür bir değişiklik oldu.

2. Çalışma (editing) performansı: CorelDRAW2018 çok çok daha yumuşak görüntüleme özelliği ile birlikte grafiklerin çok daha hızlı ekranda çizilmesini sağlıyor. Örneğin binlerce noktadan (node) oluşan bir çizimi seçtiğinizde önceki sürümlerde hareket bile ettiremezken CorelDRAW2018 bu sorunun altından rahatlıkla kalkıyor.

3. GPU kullanımı: İşte asıl yenilik burada. CorelDRAW Graphics Suite artık ekran kartı işlemcisini de kullanmaya başladı. Bu zamana kadar CorelDRAW için sıradan bir ekran kartı tavsiye ederdim. Hatta kendi kullandığım sistemde bir ekran kartı bile yok. 6.Nesil intel 6700K işlemcinin içindeki Intel HD530 igpu ile hiç bir performans sorunu yaşamadan çalışmalarımı yapıyorum... Ama artık buraya kadarmış... CorelDRAW2018 ile birlikte iyi bir ekran kartı düşünülebilir duruma geldi.

Bu üç genel konunun dışında CorelDRAW Graphics Suite 2018 uygulamalarının daha hızlı açılması gibi bir çok ince ayarlar da yapıldı.

Kullanıcı arayüzü, kullanım ve araçların geliştirilmesi


CorelDRAW Geliştirici Ekibi yasal CorelDRAW kullanıcısı olan müşterilerden, CorelDRAW.com topluluk sitesinden, haber gruplarından, beta kullanıcılarından ve danışmanlar konseyi üyelerinden ve diğer tüm kaynaklardan alınan bilgiler doğrultusunda geliştirme, düzeltme ve yenilik yapmayı CorelDRAW2018 ile başarmış görünüyorlar. Corel kullanıcıları dinlemiş...

Yıllardır bir çok kullanıcının kendini yırta yırta istediği özellikler bir bir gelmiş gibi görünüyor. En önemlilerinden biri Node (nokta) hizalama. CorelDRAW2018’de kullanıcılar Align and Dstribute paneliyle artık Node’ları hizalayabilecek, dağıtabilecek, kısacası Align and distribute panelindeki her şey Node’lar için de çalışıyor olacak.

İkinci geliştirme ise Snap Off. Tek bir tuşla tüm yapışma özelliklerini geçici olarak ya da bir kısayol kombinasyonu ile tamamen kapatabileceksiniz. Bu harika özellik, özellikle hassas çizim yapanlar için tam bir çözüm.

Yeni dolgu (fill) ve şeffaflık (transparency) seçenekleri ise CorelDRAWX7 ile geldi fakat bir çok kullanıcının hala kullanmadığı bir özellik. Bu özelliğin kullanılmamasının en büyük sebebi doğrudan Corel sunucularına bağlanmaya çalışması ve bir miktar yavaşlık durumunda kullanıcının bu alanı terk etmesidir. CorelDRAW2018 ile dolgulara erişim son derece hızlı, kullanımı pratik ve kendi dolgularınızı yönetmek çok çok kolaylaştı. CorelDRAW kullanıcıları CoırelDRAW2018 ile birlikte çok daha fazla dolgu özelliklerine erişebilecek ve eminim ki bundan böyle bu özellik tüm kullanıcılar tarafından benimsenip kullanılacak. Dolgu seçenekleriyle ilgili CorelTÜRK paketlerini de önümüzdeki günlerde blogta yayınlayacağım.

CorelDRAW2018’de vektör görünümler ciddi anlamda iyileştirildi. Artık ekranda daha fazla çizime odaklanabileceksiniz. Bir kısayol ile node’ları şeffaf yapabileceksiniz ya da node’ların içini boş olarak gösterebileceksiniz ve çiziminizin çizgileri daha fazla görünecek... Solid Mode’a geçtikten sonra yaşanan bir çok sorunun da böylece önüne geçilmiş oluyor.

Bunların dışında ufak tefek ve çok sayıda ince ayar CorelDRAW’ı kullanmayı daha keyifli ve daha hızlı hale getiriyor. Örneğin File Save Indicator diye tabir edilen yıldız işareti, kaydedilmemiş belgelerde dosya isminin yanında belirecek. Ayrıca Font Embedding Wraning (font gömme uyarısı) ile gömülme izni olmayan fontlar belgenizde varsa bir uyarı sayesinde duruma müdahale edebileceksiniz.

“Vay” etkili yenilikler


CorelDRAW danışmanlar konseyinde ve beta kullanıcıları arasında biz buna “woow effect” diyoruz. Hani şu “vay be... harika”, “vay vay vay..” şeklinde verdiğimiz tepkileri sağlayan özellikler.

Bunlardan birincisi küçük bir “vay”... Yıllardır gerekli olan ve kullanıcıların talep ettiği kesikli çizgi köşeleri artık düzgün yapılabiliyor. Hani şu köşelere tam oturmayan kesikleri bilirsiniz. İşte artık CorelDRA2018 ile tertemiz, mükemmel köşeler elde edebileceksiniz. Hatta bunu rakip Adobe Illustrator’den çok daha mantıklı bir algoritma ile yapabileceksiniz. Hem Adobe Illustrator hem de CorelDRAW’ın kendi algoritmalarını kullanabileceksiniz.

İkinci “vay” sesli özellik ise Simetri (Symmetry) Özellikle tekstil sektöründe çalışan tasarımcılar bu özelliğe bayılacak. Sadece çizim değil tüm nesneleri simetri grubunun içine katarak oldukça farklı ve yenilikçi çizimler yapabileceksiniz. Ayrıca simetri tam 12 adet eksenle çalışabiliyor.



Diğer bir yenilik ise Block Shadow... Block Shadow vektör gölgeler oluşturmanızı ve bu gölgeleri nesne ile arasındaki boşluktan tutun da görünmez kontürlere kadar bir çok özelliğini kontrol etmenizi sağlıyor. Hani şu flat design gölgeleri var ya, işte bu gölgeleri bildiğiniz Drop Shadow gibi geriye dönük olarak dilediğiniz gibi yapabileceksiniz.



Ve benim favorim Bitmap’lere Perspektif vermek... CorelDRAW2018 artık non-destructive (bozulmadan ve geriye alınabilir şekilde) Bitmap’lere (resimlere) perspektif verebiliyor. Sadece perspektifle de kalmıyor bildiğimiz Envelope efektini artık Bitmap’lere uygulayabiliyor. Özellikle sonradan düzenlenebilmesi ve hiç bir şekilde bitmap’leri bozmaması ve perfomrans sorunu olmadan çalışması ile mükemmel bir özellik. Artık Photopaint ya da Photoshop kullanmadan bir çok giydirme işlemini CorelDRAW’da yapabilirsiniz.





CorelDRAW2018’deki yenilikler bununla da kalmıyor, CorelDRAW için ücretli yayınlanan 4 eklenti de artık CorelDRAW2018 özelliği olarak karşımıza çıkıyor. Bunlar, Fit Objects to Path, Impact Tool, Photo Cocktail ve Pointilizer. Her biri kendi başına büyük birer eklenti olan bu özellikler CorelDRAW2018’i yüklediğinizde CorelDRAW menülerinde kullanılmayı bekliyor.


Tüm bu özellik ve yeniliklerin dışında ufak tefek ve çok sayıda bir çok yenilik, düzeltme ve ince ayar programı kullandıkça karşınıza çıkacak. Bunun yanında bir de çok sayıda hata düzeltmesinin yapıldığını da belirtmeden geçmeyeyim.

CorelDRAW sanki elindeki bütün kozları kullanmış ve son bir kaç yıldır geliştirdiği her şeyi CorelDRAW2018 sürümü ile karşımıza çıkarmış gibi görünüyor.

CorelDRAW2018’i mutlaka kullanmanızı tavsiye ediyorum. Özellikle X6 ve önceki sürümlerde kalmış kullanıcılar kesinlikle bu sürüme geçmeliler, tabii ki Windows 10 ile birlikte.

Ben her ne kadar 8-9 aydır CorelDRAW2018 sürümünü kullanıyor olsam da, CorelDRAW2018 her ne kadar tüm zamanların en hatasız CorelDRAW sürümü olsa da ilk zamanlar temkinli kullanmanızda ve önceki CorelDRAW sürümünü bir süre sisteminizden kaldırmamanızda fayda var. Çünkü halka açık sürüm yayınlandığında yüz binlerce kullanıcı programı kullanmaya başlıyor ve bazı hatalar bulunabiliyor. Corel geliştirici ekibi son yıllarda bu tip hataları oldukça hızlı bir şekilde kapatabiliyor. Örneğin X8’de 2 ay gibi bir sürede, 2017’de ise 10 gün gibi çok kısa bir sürede Hotfix’ler yayınlanmıştı. Düşünün ki bu süre bazen 1 seneyi bile bulabiliyordu.

Umarım CorelDRAW2018 sizin için kullanışlı bir sürüm olur. Her zaman olduğu gibi sizden gelen bilgiler doğrultusunda CorelDRAW’ı şekillendirmeye devam ediyoruz. Lütfen yorumlarda aklınıza gelen her türlü soruyu ve düşüncelerinizi yazın ve yeni sürümü güle güle kullanın.

CorelDRAW'ın versiyonlarının karşılaştırmalı listesine buradan ulaşabilir, CorelDRAW2018 deneme sürümünü de buradan indirebilirsiniz.

14 yorum:

  1. Mrb, tek kullanıcı fiyatı nedir. Ayrıca Aöf öğrencisiyim. Öğrenci indirimi mevcut mu ? .. tşk..

    YanıtlaSil
  2. Haber için çok teşekkürler hocam. İyi bir haber. Bende ha bu gün ha yarın çıkar diye bekliyordum. Her gün buradan ve Corel'in ana sayfasında kontrol ediyordum.

    Tabi siz beta yı geçtim alfa aşamasından beri takip ediyorsunuzdur.

    Performans iyileştirmesi çok iyi olacak. intelin Spectre ve Meltdown güncellemeleri sistemin performansını 2 sene geriye götürdü. Dediğiniz kadar iyi ise ilaç gibi gelecektir.

    Özellikle artık GPU nun matematik işlemgücünün kullanılabilmesi iyi bir haber. Kullanılmayı bekleyen işlem gücü boşa bekliyordu.

    Blok Shadow ve Simetri ise sanırım favorim olacaktır.

    Şu ara aşırı bir yoğunluğum var. Tez zamanda Trial'i indirip denemeyi düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. Bu sürüm benim beta testerlik sürecimin ilk göz ağrısı. Kürşat abimin dediği gibi bu sürüm diğerlerine göre çağı yakalamış bir sürüm diyebiliriz.
    Yenilikler cidden çok güzel, bitmap perspective benim de favorimdi hatta beta sürümünde dahi ilaç gibi gelmişti çıktığı ilk gün kullandım desem yalan olmaz :)
    Fakat bu sürüm için HF ve SP'ler hızlıca gelecektir diye tahmin ediyorum. Çünkü yeniliklere giriştikçe hatalar ve deneyimler de beraberinde geliyor. Bakalım bu sürümün sorunsuz ve sevilen sürüm olması dileğiyle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. HF ve SP ler olmadan olmaz zaten. 2017 sürümüne bile tam olarak geçmek için ilk SP1'i beklemiştim. Font problemlerini hatırlarsınız.

      Zaten çıkar çıkmaz hatasız olması beklenemez, imkansız. Beta sürecinde yüzlerce farklı sistemde kullanılıp tes edilse bile nihaü sürüm on binlerce farklı sistemde, konfigürasyonda kullanılacak. Mutlaka hatalar ve stabilite sorunları ile karşılaşacak.

      Dün evde deneme sürümünü bir kurup çok ama çok az bir gözden geçirdim. Tek sıkıntım Direkt Türkçe kurulması oldu :( ne yaptıysam ingilizce sürüme geçemedim. 4-5 kere kurdum. Kurulum için indirilen dosyada TR klasörünü sildim. Bir işe yaramadı. Ayarlarda arayüz dili sadece Türkçe var. İngilizce kurulmadı. Muhtemelen deneme sürümü olduğundan kaynaklıdır. Kurulan makinanın diline bakıp o dilde indiriyor.

      Corel'in artık Türkçe'ye destek vermesi çok iyi birşey ama ben ışık tutulmuş tavşan gibi kaldım doğrusu. Ayırabildiğim az vaktin çoğu kur kaldır İngilizceye nasıl geçerim'e gitti. Diğer zamanda ise özellikle merak ettiğim Block Shadow'a baktım. Çok ama çok hoşuma gitti.

      GPU kullanımı vs gibi sistem testlerine vakit ayıramadım malesef. Ama ilk izlenimim iyi gibi gözüküyor.

      Hepimize sorunsul kullanımlar :D

      Sil
    2. :D "sorunsul" evet düzeltemiyoruz da.. :D HF yayınlicam "z" harfi için :D

      İlk Defa WEB Setupu yaptılar sanırım. Bu setupta da otomatik olarak yerel lokasyon bilgisine göre otomatik olarak arayüz dili seçiliyor, işlemcinin bitine göre de otomatik olarak bit özelliği seçiliyor. Setup'tan ben de şikayetçiyim, hatta bu şikayetimi dile getireceğim.
      Sırf Türkçe olduğu için 2018'i kullanmadım ya...

      Sil
  5. Hepimize sorunsu"z" kullanımlar :D olacaktı ;)

    YanıtlaSil
  6. merhabalar
    ingilizce sürümününe nasıl geçebiliriz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satın adlığınızda zaten EN ve TR sürümleri sağlanır.

      Sil
  7. Makalede geçen nokta hizalama için Align and Distribute paneli manuel kullanımda kusursuz çalışırken, aynı paneldeki komutları kısayollar ile kullanımda Center Horizontally komutu olan klavyedeki C kısayolu çalışmamaktadır.
    Diğer tüm hizalama kısayolları çalışırken C kısayolu çalışmıyor.

    Bunu bir bug olarak şimdilik buraya not düşmüş olalım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle birşey varsa kötü... Ciddi el alışkanlığım var o kısa yola. Toolsdan ayrıca kısa yol atanamıyor mu? (İş yerindeyim 2018 kurulu değil bakamadım)

      Sil
    2. Kürşad ile istişaremiz sonucu:
      Herhangi bir nod seçili iken kullanılabilen "align" komutlu kısayol tuşlarından sadece C (Center Horizontally) nin çalışmama nedeni: Nod seçili iken klavyeden C harfi kırsayoluna daha önce başka bir komut atanmış olmasıdır.
      Nod seçili iken C kısayolu: seçili noda için Cusp Node'u seçmeye yarıyor.

      Bunun unutulmuş olduğunu düşündük.
      Node seçili iken diğer align kısayolları çalışıyorken, C kısayolunun da Center Horizonally komutu ile çalışması gerekiyor.

      Sil
    3. Sevgili Kont, evet, bir çözüm olarak tabi ki kısayol ataması yapabilir ve sorunu halledebiliriz.
      Fakat bu durum, Corel'in default ilk kurulumunda bu şekilde gelmesi bir hata olarak not etmiş olalım.

      Sil
    4. Akşam kontrol ettim. Normal kullanımda değilmiş. sizin de dediğiniz gibi "Nod" seçiliyken miş.
      Kısa yollara bakayım dedim. Sürüm Türkçe olunca kalakaldım. Fazla kurcalayamadım.
      Normal kullanımda problem yoksa çok da dert ettiğim birşey değil. Tamam biraz can sıkar ama o kadar değil. Serhat'ın yazdıklarını okuyunca normal hizalamada sorun var sandım. Tam anlamıyla "Ölümü gösterip sıtmaya razı olmak" durumu oldu :D
      Çözeriz onu da Türkçe sürümde C kısa yolunu nereye bağlayacağımı bulamadım :)

      Sil